Reaalsele kütusekulule lähemale: WLTP hindab kütusekulunäitajad ümber.
Uued kütusekulunäitajad hakkasid kehtima septembrist 2017. Need arvutatakse uue WLTP standardi kohaselt. WLTP tähendab kergsõidukite ülemaailmset ühtlustatud katsemenetlust. See on ülemaailmne standardiseeritud testiprotseduur, mis tuvastab kütusekulu ja heitgaaside kogused. Uuri, mida see sinu ja su Audi jaoks tähendab.
Ülevaade NEDC-st.
Ülevaade WLTP-st.
Läbipaistvus.
Uus testiprotseduur hindab paremini auto tegelikku igapäevast kütusekulu.
WLTP kasutab eelnevast NEDC standardist rohkem igapäevasele kasutusele sarnanevat profiili. See lähenemine sarnaneb sünteetilistele laboritestidele ja teenib peamiselt seda eesmärki, et võimaldada erinevate autode vahelist võrdlust ilma tegelikku kütusekulu reaalselt peegeldamata. Kui eelnevalt mõõdeti kütusekulunäitajaid abstraktsetes laboritingimustes, siis uus protseduur võimaldab tänu täiustatud testiparameetritele auto tegelikku kütusekulu täpsemalt prognoosida. WLTP eesmärgiks on simuleerida sõiduki reaalset käitumist, et saavutada märksa realistlikumad tulemused.
Standardid.
Uus WLTP standard kindlustab ülemaailmselt võrreldavad testitulemused.
Üks WLTP lähenemise põhieesmärke on luua standardiseeritud vahend, et mõõta sõidukispetsiifilisi emissioone ja kütusekulu ning energiatarvet erinevate mootorisüsteemide puhul nagu bensiin, diisel, CNG ja elekter. Kui WLTP mõõtmisprotseduuri järgitakse korrektselt, peavad sama tüüpi autod saavutama igal pool maailmas samad testitulemused. See vajalik võrreldavus on ka põhjuseks, miks laborimõõtmised on hädavajalikud. Sel põhjusel analüüsitakse kütusekulu ja emissiooninäitajaid teekatsete rullstendil kasutades dünaamilist sõiduprofiili.
Kliimakaitse.
Realistlikum kütusekuluinformatsioon aitab saavutada rahvusvahelisi kliimaeesmärke ja leevendada koormust keskkonnale.
Autode arenduse võtmeaspekt on CO2-heite vähendamine. WLTP võimaldab rahvusvahelistele CO2-normidele vastavust kontrollida ja dokumenteerida.
2010. aastal toodeti ainuüksi Euroopa Liidus 4,72 miljardit tonni CO2-emissioone. Sellest 19% tootsid mootorsõidukid*. Seda arvestades kavatseb Euroopa Liit 2020. aastaks emissioone vähendada 20% võrra**. WLTP aitab seda eesmärki saavutada. Sarnaselt kütusekulule sõltuvad CO2-emissioonid konkreetsest mudelist. WLTP loob erinevate autode energiatarbimise ja CO2 emissioonide võrdlemisel suurema läbipaistvuse. See muudab mõõtmised sõltumatuks tootjast ja sõidukitüübist. Need kipuvad olema ka kõrgemad kui NEDC-tsükli puhul. Selle tulemusel optimeeritakse mudeleid ja nende mootoreid kliima säästmise seisukohast.
*) Informatsioon põhineb uuringul „Mobility of the Future – Safe and Tested“, 16.03.2015, TÜV e.V.
**) Informatsioon põhineb Saksa Kölni majandusinstituudi 2013. aasta uuringul „CO2 regulation for passenger vehicles“.
Kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus ehk WLTP võeti kasutusele septembris 2017 ning see tähendab uut ülemaailmset standardtsüklit. WLTP kasutab eelnevast NEDC standardist rohkem igapäevasele sõidukäitumisele sarnanevat profiili. Uus protseduur peaks pakkuma auto kütusekulu realistlikumat demonstreerimist. See põhineb rangemate testinäitajatega muudetud testitsüklil.
Uus Euroopa sõidutsükkel (New European Driving Cycle, NEDC) võeti Euroopa Liidus kasutusele 01.07.1992. Selle eesmärgiks oli luua standardiseeritud vahend, et mõõta sõidukispetsiifilisi emissioone ja kütusekulu ja kindlustada paremat sõidukitevahelist võrreldavust. Sellegipoolest ei peegelda see tegelikku igapäevast kütusekulu.
Sõidutsükkel määrab auto kütusekulu ja CO2-emissioonihulga mõõtmise nõuded ja tingimused. Eesmärk on simuleerida auto realistlikku, keskmist sõitu. Sõidutsükkel määratleb teatavad tingimused nagu alustustemperatuur, kiirus ja mõõtmise pikkus kindlustamaks, et tootjad saaksid autot registreerides ja müües pakkuda võrreldavaid näitajaid.
1992. aastal Euroopa Liidus kasutusele võetud NEDC testitsükkel on vananenud ja ei suuda adekvaatselt kajastada individuaalset igapäevast sõidukäitumist. Vastupidiselt sellele on WLTP standardi eesmärgiks garanteerida, et auto tüübikinnituse määramisel tehtud testidel saadud kütusekulu ja emissiooninäitajate väärtused peegeldavad reaalsetel tingimustel saavutatavaid väärtusi. Just seetõttu erinevad nii protseduur kui sõidutsükkel NEDC standardist.
Näiteks sisaldavad muudetud testiparameetrid pikemat sõidudistantsi, pikemaid sõiduaegu, lühemaid tühikäigul veedetud aegu ja kõrgemaid keskmisi kiiruseid. Need võtavad arvesse ka valikulist lisavarustust. Uued parameetrid annavad üldiselt tulemuseks kõrgemad kütusekulunäitajad.
Uus WLTP tsükkel muutus kohustuslikuks alates 01.09.2017. Alates septembrist 2017 peavad kõikide tootjate lansseeritavad uued sõiduautod ja mootorid olema WLTP kütusekulu- ja emissiooninäitajatega varustatud.
Alates 01.09.2018 peavad kõik uued sõiduautod olema varustatud WLTP järgsete kütusekulu- ja emissiooninäitajatega.
Jah, on küll. Jaapanis (JC 08) ja USA-s (FTP 75) loodud heitgaaside ja kütusekulu mõõtmise sõidutsükid on rohkem orienteeritud kummagi riigi teedele spetsiifilisematele oludele. Näiteks sisaldab Jaapani sõidutsükkel arvukalt seismajäämise ja uuesti liikuma hakkamise faase ja seda viiakse läbi kaks korda – korra külmkäivituse ja korra sooja käivituse järel.