Vanaema ja äpp
Aga selleks ajaks, kui “Tähesõjad” omadega nii kaugele jõudsid ja meie vastu huvi tundma hakkasid, oli Digital Sputnikus valmis saadud iPhone-rakendus. Siingi mängis rolli varasem platsikogemus. “Võtteplatsil peab kõik töötama robustselt ja kindlalt, aga mobiilirakendusega tuleb hakata esmalt mõtlema, kas on WiFi või ei ole ja nii edasi. Lisaks on Hollywoodi filmil teatavad käitumistavad – näiteks see, et kui staarid on juba platsil, siis tehnilisi asju enam ei näpita. Siis on ainult action. See aga paneb operaatori väga pingelisse positsiooni, sest ta ei saa enam valgust nihutada. Meie idee oli, et operaator saaks valgust reguleerida äpiga otse oma iPadist, ilma platsile minemata. “Tähesõjad” oli esimene kord, kus äpiga kaugjuhitav RGB ehk liitvärvimudeli abil teostatav värvikontroll läbimurde tegi. See tähendas operaatorile seda, et ta sai color grading´ut teha platsil, ise seal olemata. Ega me ise ka ei uskunud, et see tööle hakkab, aga hakkas,” kirjeldab Kaspar murrangulist hetke.
Üks mure siiski jäi. Operaator töötab koos tehnikuga ja just viimane määrab, millist valgustit reguleerida saab. Valgustipark võib olla aga tohutu. Näiteks kasutati “Tähesõdades” 720 valgustit, igal neist oma number. “Võtsime eesmärgiks teha nii, et lambid end ise mobiiltelefonist üles leiaksid. Selleks tuli luua lamp, mis töötaks kui autonoomne pult, millel pole juhtmeid ja milles on sees WiFi moodul. Kui teha lambist oma mobiiliga foto, tunnevad nad üskteist ära ja lampi saabki otse telefonist reguleerida. Järgmine samm oli sünkroniseerida operaatori ja valgustaja töö ning tulemuseks oli see, et kui mõlemal on lambid oma telefonis, on igasugune muudatus näha ka teisel osapoolel.” Seda äppi hakati välja töötama 2017. aasta septembris ning tänavu kevadeks on esimesed 2500 juhtmevaba ja mobiiliäpiga reguleeritavat LED-valgustit Pärnus asuvas Oshino Electronics` is valmis saanud ja juba ette maha müüdud. “Meil pole tööl ühtegi tarkvarainseneri ega programmeerijat, see-eest leidub filmitegijaid, matemaatikud, füüsikud ja ka teiste elualade inimesi. Mul on väga raske palgata programmeerijat, sest kui mul on idee juba olemas, lahendavad mu oma käed selle probleemi nobedamalt kui teiste omad. Ei, ma ei karda intellektuaalse omandi vargust, sest olen seisukohal, et ideede kiivas kaitsmine takistab arengut. Kui keegi teeb sama asja paremini kui mina, siis peakski just tema seda tegema. Tänane patendisüsteem minu meelest karistab teisi autoreid, mitte ei kaitse autoriõigusi,” kõlab Kaspari seisukoht.
Muidugi jääb alati õhku küsimus, kas filmimaailmas tahetakse uuendustega kaasa minna ja õppida ära uusi tehnoloogiaid. “Euroopas saab valgustaja päevas kätte umbes 300 eurot pluss korralik toitlustus, transport ja elamine seda selle eest et paneb valgustid kuhu vaja ja reguleerib nagu vaja. Valgustajad ei ole huvitatud oma töö kaotamisest. Filmitootmine on nii mõneski mõttes ikka veel omadega möödunud sajandis. Aga kõik, kes oskavad kasutada mobiilitelefoni, oskavad käsitleda ka seda äppi. Isegi minu vanaema oskab seda kasutada! Ja kõike, mida meie vanaema suudab kasutada, suudab kasutada ka kogu ülejäänud maailm,” on mees kindel.