Professor Fichtner, akud on elektriauto kõige tähtsam osa. Milline aku on autode jaoks sobivaim?
Aku, mis suudab kombineerida parima energiamahutavuse, laadimiskiiruse, madala hinna, turvalisuse ja jätkusuutlikkuse – seda kõike lähtuvalt sõidukist ja selle otstarbest.
Luksusklassis loeb rohkem pikk sõiduulatus. Kompaktautode seas saab määravaks akude hind, samas kui energiamahutavus ei ole samavõrd oluline.
Elektriautos (EV) on aku jaoks piiratud hulgal ruumi. Kuidas saaks teha nii, et aku ei suurene, kuid suudab mahutada rohkem energiat?
Mõned tootjad töötavad niinimetatud elementidest akupaki või elementidest kere lahendustega, kus akupakid ei moodustu enam šokolaaditahvli suurustest elementidest, vaid on suuremad. Sellised suuremad üksused vajavad vähem ballastmaterjali ning jätavad rohkem ruumi energiat salvestavale ainele. Sedasi saavutatakse enam kui 70-protsendiline integreerimistihedus, samas kui tavaakud saavutavad umbes 50 protsenti.
EV-de tootjad, kes soovivad ise akusid arendada, saavad säärased tehnoloogiahüpped algusest peale töösse võtta. Lõppude lõpuks pole asi ühes ainumas akuelemendis, vaid võimalikult ruumisäästlike ja suurte elementide loomises.
Millist edasiminekut te akude osas lähiaastatel prognoosite?
Ootame hüppelisi edusamme. 2023. aastaks on kaks Hiina tootjat välja kuulutanud akupakid, mis tõotavad üle 1000 km sõiduulatust. Samal ajal saab neid akusid kiiresti laadida, taastades 700 km sõiduulatuse vähem kui 10 minutiga.
Uurijana olen selliste arengute osas põnevil. See oleks akutehnoloogias tohutu hüpe, mis seejuures ei põhine keerukal uuel akukeemial, vaid tehnoloogilistel lahendustel.